In post Tessenderlo staat sinds kort een mooie nieuwe bosbrandweerwagen te blinken! Het gaat om een 4x4 tankwagen die 4.000l water kan vervoeren. Deze tankwagen heeft een thermisch auto-protectiesysteem waardoor de inzittenden tijdens een overtrekkend vuurfront gedurende minimum 6 minuten volledig beschermd zijn.
We deden deze bestelling ter vervanging van de oude bosbrandweerwagen van post Tessenderlo al in 2019, via het raamcontract dat we hebben met de FOD Binnenlandse Zaken. We kozen voor een bosbrandtankwagen met een tank van 4.000 liter en 4x4 wielaandrijving. Door de coronapandemie werd dit voertuig pas in het najaar van 2022 geleverd. Nu is de tankwagen helemaal klaar voor zijn eerste inzet.
Speciaal brandwerende chassis
Het voertuig is gebouwd op een Renault CCF chassis. CCF staat voor Camion-Citerne Feux de forêts. Met andere woorden: dit chassis is specifiek ontwikkeld voor bosbrandtoepassingen. Alle kritische en kwetsbare onderdelen van het voertuig zijn beschermd tegen direct contact met vuur, gloeiende deeltjes en mechanische impact. Het chassis heeft een permanente 4x4 aandrijving en is uitgerust met een ‘euro 6’ motor. Die heeft een vermogen van 206 kW (280 Pk). De wagen is verder uitgerust met een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen (+1 achteruit), motorrem, schijfremmen, bladvering en een sperdifferentieel op de tussenas, achteras en vooras.
Thermische auto-protectie
In de dubbele cabine is er plaats voor een chauffeur en 3 brandweerlieden. Deze cabine is beveiligd met een interne rolkooi en een thermisch auto-protectiesysteem. Dit protectiesysteem is bedoeld om de inzittenden te beschermen gedurende minimum 6 minuten bij een overtrekkend vuurfront. Dit systeem wordt aangedreven met een elektrische pomp die de sproeiers activeert rond de cabine en de vitale delen van het voertuig.
Al rijdend blussen
Voor het blussen is er een bluspomp van Rosenbauer voorzien. Deze pomp is van het type FPN 10-2000. Het voertuig is ook voorzien om al rijdend de bluspomp in te schakelen. De watertank heeft een inhoud van 4.000 liter waarvan 500 liter bedoeld is voor de thermische auto-protectie. Aan de achterzijde zijn er twee elektrisch oprolbare slangenhaspels gemonteerd. Eén haspel is voorzien voor een vaste slang met een lengte van 40 meter. De andere haspel is bedoeld om 6 slangen van ø 45mm met DSP koppeling op te bergen.
Wegdek reinigen
Op de voorbumper staat een elektrische lier en een blusmonitor gemonteerd, die we kunnen bedienen vanuit de cabine. De monitor heeft een instelbaar debiet van 115, 230, 360 en 475 l/min. Behalve voor inzet bij bosbranden kan dit voortuig ook ingezet worden voor het reinigen van het wegdek. Net zoals bij de 'gewone' tankwagens is deze bosbrandweerwagen voorzien van een zeeppatroonhouder zodat we via de voorste sproeiers ook met zeep kunnen spuiten.
We wensen het team van post Tessenderlo met deze bosbrandtankwagen een 'behouden vaart' toe!